Новини

Трето издание на форума „Отговорни производители“ на сп. „Мениджър“

News image

Сдружение“Храни и напитки България“ е партньор на събитието

В третото издание на форума „Отговорни производители“ на списание „Мениджър“ представители на бизнеса, браншови, институционални и неправителствени организации очертават много по-мащабната картина на влияние, което секторът за бързооборотни стоки има върху икономическата, екологична и социална среда в България.

През 2021 г. стремежът на потребителите към здравословен, безопасен и качествен начин на живот неминуемо ще е сред основните двигатели за още трансформации и иновации сред участниците на FMCG & Retail пазара.

Не само връзката „производител-търговец-краен потребител“ обаче определя динамиката в сектора. Добрите управленски модели, екологичните стандарти, приносът към икономиката, към пазара на труда и към социалната среда ще са водещите вътрешни и външни движещи сили в стратегиите за устойчив растеж на FMCG и Retail компаниите.

Основно вниманието по време на първия панел "Принос към икономическата среда. Добри практики на форума" беше насочено към влиянието на FMCG & Retail и техните основни "подсектори" върху националната и регионалната икономика, върху възникването на нови работни места и планирането на нови инвестиции в еко- и социално ориентирани бизнес модели. 

Намаляване на въглеродния отпечатък върху околната среда, създаване на работни места за младите хора чрез успешни стажантски програми, премахване на вредните пластмаси в опаковките, повече внимание върху здравословната храна и не на последно място партньорство между конкурентите с цел създаване на устойчиви бизнес стандарти. Това са основните позитивни модели, който очертаха родни производители и представители на едни от най-големите търговски вериги у нас.

Според изпълнителният директор на "Престиж-96" АД Дарина Стоянова кризата е ускорила някои тенденции, сред които е това, че хората обръщат по-голямо внимание на храната.

"Всичко това е добре за отговорните производители, защото за нас тези тенденции не са нови и ние от години работим в тази посока. Има два фактора за успеха на "Престиж": първо, ние сме безкомпромисни по отношение на вкус и качество и второ - това е нашият екип, корпоративен дух и корпоративна култура", каза Стоянова. 

В отговор на промяната в потребителските нагласи, започнала още преди пандемията компанията е направила редица стъпки за намаляване на количеството захар, което се влага в продуктите, включително е разработена цяла серия без добавена захар. Нещо повече, продуктите на "Престиж" в момента са на 100% без трансмазнини.

"Поехме наш вътрешнокорпоративен ангажимент към 2025 г. да имаме 100% рециклируема пластмаса и към момента ние почти сме изпълнили това наше обещание", каза тя. 

Вторият панел „ Храна за милиони: модели срещу разхищението на храна и за правилното ѝ оползотворяване“ постави темата за даряването на храна или т.нар. "хранително банкиране", което се превръща все повече в основна практика на големите вериги магазини за оползотворяване на излишната храна, така че тя да стигне до нуждаещите се хора. Само за миналата година дарената храна за Българската хранителна банка е била на стойност почти 940 000 лева. Много от производителите даряват продукти на стойност от няколко милиона лева. Големите вериги магазини са сред най-честите дарители в това отношение.

"Хранителното банкиране се превърна в ефективна практика за оползотворяване на онази храна, която е излишна, но има смисъл тя да се превръща в ресурс и да достига до онези хора, които най-много се нуждаят от нея. Тя е ефективна, защото за 9-те години наша работа доказа, че всеки дарен лев се превръща в храна на стойност поне 4 лева", заяви изпълнителният директор на Българска хранителна банка Цанка Миланова. 

Навлиза ли на българския пазар тенденцията "достъпен лукс" (Affordable Luxury), при която потребителите търсят висококачествени продукти без сблъсък с непосилна за доходите им цена? Как FMCG секторът стимулира навици за устойчиво потребление сред клиентите – работещи кампании и добри практики? Това бяха основните въпроси, по които говориха производители и представители на едни от най-големите търговски вериги у нас в последния панел "Потребители в движение" на третия годишен форум "Отговорни производители".

Даниела Узунова, изпълнителен директор на Данон за България, разказа как по време на първата вълна на Covid-19 у нас видяла доста възможности за развитие на бранда. "Covid-19 създаде възможности, защото обърна тенденции и те продължават да се задълбочават. Една от тези тенденции е, че ние, българите, отдаваме много по-голямо внимание на това, с което се храним. Много от хората вече се обръщат към здравословното хранене, защото са осъзнали, че това е дългосрочна инвестиция в тяхното здраве", каза тя. 

Промяната на навиците на потребителите Узунова описа така: "Ние се обърнахме от само традиционни продукти към продукти на растителна основа (ядкови, соеви, бадемови, оризови и др.), но не като заместител, а през тенденцията Флекситарианство - редуване на млечни храни с храни на растителна основа. Тази тенденция много рязко набра скорост миналата година и със сигурност ще остане", прогнозира тя. 

Нещо повече - след 10 дни под марката на "Активиа" ще се появи новият им продукт с българска роза дамасцена и плодове. 

От "Данон" обърнаха внимание на здравословното хранене на малките деца като изтъкнаха, че компанията се фокусира върху новосъздадена серия млечни продукти с витамини на българския пазар под марката "Данонино", както и развиването на "Активиа" и "ЙоПро". Похвалиха се също, че въвеждат системата за етикетиране Nutri-Score, която ориентира потребителя доколко здравословен е даден продукт.

Във форума участвуваха   Дарина Стояноваизпълнителен директор на Престиж-96,  Даниела Узунова, изпълнителен директор на Данон за България, Васил Василев, директор „Храни свеж асортимент“ и прокурист в Kaufland България,  Николай Колев, изпълнителен директор на "Нухелт АД",  Атанас Урджановпредседател на Асоциацията на месопреработвателите в България и член на управителния съвет на Съюза по хранителна промишленост,  Димитър Митевглавен оперативен директор, "Белла България",  Гергана Димитрова, мeниджъp "Kopпopaтивни ĸoмyниĸaции" и Корпоративна социална отговорност в Каuflаnd Бългapия,  Цанка Миланова, изпълнителен директор на Българска хранителна банка,  Кирил Вътевсъсобственик и управител на "Тандем-В".

Назад
Сподели